I form til et aktivt liv, selv med vonde knær!

Lisbeth Aas er en dame med offensiv innstilling og masse pågangsmot. Hun er også et strålende eksempel på at det er mulig å leve et aktivt liv på tross av noen skavanker. Det krever innsats og regelmessig trening. Når belønningen er både en bedre hverdag og fantastiske turopplevelser, så er det ingen tvil om at det er verdt det! La deg inspirere av denne tøffe damen!

Innlegget er skrevet av Andreas Lycke, basert på e-poster og bilder som Lisbeth har sendt. Takk til Lisbeth for at hun vil dele dette!

En skade trenger ikke bli en stor begrensning

Lisbeth har alltid vært aktiv. Hun har ridd, syklet, svømt og gått turer. Treningssenter var hun ukjent med frem til hun fikk en kneskade for 20 år siden. Som for mange andre var det en skade som fikk henne til Gnist, eller Bærum Trim og Fysioterapi som det het den gangen.

Fremre korsbånd var røket, og hun fikk henvisning til opptrening før operasjon. Etter operasjonen var det videre trening for å komme seg best mulig tilbake til et aktivt liv. Noen år siden røk også det andre korsbåndet, og det ble ny operasjon.To opererte knær, hvordan skulle dette gå for Lisbeth som likte å være så aktiv?

Skader kan lett føre til mange begrensninger. Det er lett å bli forsiktig og å slutte å utfordre seg med aktivitet.

For Lisbeth var ikke det noe alternativ. Hun er nå mer aktiv enn noen gang.  Hun har besteget Kilimanjaro, vært på fottur i Peru, på scootersafari på Svalbard og på sykkelferie på Mallorca. Ikke verst for en voksen dame med 2 opererte knær, eller hva?

portrett__0023_OH-2013-344-2820-webFysioterapeut Jan Morten Pettersen er den som primært har fulgt Lisbeth. Han er veldig imponert over innsatsen Lisbeth har lagt ned. Det har vært perioder der også Lisbeth har ramlet ut av spesielt styrketreningen. I disse periodene har hun fått mer smerter og opplevd økt «stivhet» i knærne. Operasjon har vært vurdert flere ganger, men løsningen har hver gang vært å gjenoppta styrketreningen og fortsette med aktiviteter som sykling, gåturer på mykt underlag og langrenn. Riktig og tilpasset trening er med andre ord det som holder smertene under kontroll. 
Jan Morten sier at styrketreningen gir sterkere og mer velfungerende muskler som samspiller bedre med nervesystemet og dermed «avlaster» brusken og leddet bedre. Styrke og balanse hører sammen og knærne blir mer stabile og mindre utsatt for feilbelastninger. I tillegg gir treningen «smøring» til leddet og næring til leddbrusken som er viktig for god leddhelse. I tillegg får Lisbeth en rekke andre gevinster av treningen – fra bestigning av topper til en bedre hverdag.

Aktive opplevelser gir motivasjon

For Lisbeth er det viktig med noen mål å jobbe mot. Det øker motivasjonen for å «gjøre jobben» med trening hver uke. Lisbeth har funnet ekstra «drive» i fantastiske turopplevelser. Det gir henne mye.

I 2010 bestemte Lisbeth seg for å nå toppen av Kilimanjaro – «verdens tak» – på 5895 moh. Det var en drøm hun var villig til å jobbe for å nå. Hun hadde jevnlige møter med personlig trener på Gnist. Styrketrening og intervalltrening ga henne både kondis og kraft som var helt avgjørende for å gjennomføre turen.

Sammen med 8 andre og mange bærere brukte de 7 dager. Totalt 4300 høydemeter fra starten til toppen. Det var bitende kaldt med minus 18 på natta.  Lisbeth ble svett, våt, kald, sliten, trøtt, sulten og lei. Det krevde en vilje til å ikke ha det så komfortabelt. Siste oppstigning til toppen var ekstremt hard. Hodelykt på natta for å komme frem til soloppgangen. Tårer trillet og nesa rant. Magen romlet og humøret og kreftene var nesten oppbrukt.

Alle nådde toppen i tide. Det var mestringen underveis og målet på toppen som fikk henne opp. Soloppgangen på 5895 moh var ubeskrivelig. Den følelsen kan man vanskelig skjønne om man ikke har opplevd det selv.

Jeg blir skikkelig imponert over å sette seg et slikt mål. Det ville vært lett å tenke at noe sånt var uaktuelt med to opererte knær. Så er jeg minst like imponert over det å gjennomføre det. En så tøff tur, i en slik høyde, i så mange dager, er krevende for selv topptrente uten en eneste skade! Snakk om pågangsmot. Det fine er naturligvis at treningen som leder til et så viktig mål, også gir Lisbeth en rekke andre viktige gevinster. Og det kommer vi til nå.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

I form til en aktiv hverdag

Ekspedisjoner i utlandet gir Lisbeth en ekstra «drive». Minst like viktig er det naturligvis å være i form til en aktiv hverdag. Hun forteller at treningen på Gnist er helt avgjørende for å mestre hverdagen. Lisbeth har en tung jobb som sykepleier; den krever sitt både fysisk og psykisk. Treningen gjør at hun slipper belastningsskader i arbeidet. I tillegg gir treningen en god struktur i hverdagen.

Lisbeth er opptatt av allsidig aktivitet. Det gjør det mer lystbetont, og både kropp og hode blir utfordret på ulike måter. I tillegg til treningen på Gnist gjør hun mye annen aktivitet.

Hun sykler til og fra jobben. Padler kajakk i Bærum kajakklubb. Liker å svømme i sjøen. Hun går turer i fjellet og i skogen, og har ofte også aktive ferier. Mye av det med en ekstra gledesdimensjon ved å ha med barnebarna.
Lisbeth opplever også at allsidig aktivitet gjør at hun stoler mer på sin egen styrke. Positive mestringsopplevelser gjør det lettere å utfordre seg selv med nye aktiviteter.
Lisbeth fremhever også viktigheten av kontinuitet i treningen. Det nytter ikke med skippertak. Det er den jevne innsatsen som gir resultater. Samtidig er det viktig å lytte til kroppen. Gjøre litt mindre i perioder eller endre litt på treningsopplegget.

Som hun sier; «du skal være med kroppen din livet ut». Ta godt vare på den!

Lisbeth ramser opp følgende smørbrødliste over gevinster hun får ut av treningen:

  • Knær som fungerer
  • Utholdenhet over tid
  • Styrke fysisk og psykisk
  • Restituerer kroppen raskt
  • Raskt ned i puls
  • Pågangsmot
  • Sluppet slitasjeskader i arbeid
  • Lærer å kjenne kroppen og også dens begrensninger
  • Tilfredshet
  • Avhengighet av trening og bevegelse

 

Under ser du noen bilder fra Lisbeth sine varierte aktivitet, både i hverdag og ferie.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Vi ønsker Lisbeth lykke til videre med en aktiv tilværelse og i jakten på nye mål!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: