Tips til en aktiv sommer!

En aktiv sommer er en god sommer! Med lange lyse dager, større overskudd og mer tid ligger alt til rette for flotte treningsopplevelser, både utendørs og inne på Gnist. I dette innlegget får du noen tips.

Hva er en god sommer for deg?

Om sommeren har du gjerne ferie. Ferie skal selvfølgelig være litt annerledes enn hverdag. Du har fri, du har bedre tid, du befinner deg kanskje andre steder enn hjemme og du skal selvfølgelig kose deg. Du skal inn i «feriemodus». Hva er så det?

Er feriemodus at du legger deg sent og sover lenge? Ligger på en solseng eller sitter på en terrasse og mesker deg med store mengder mat og drikke? Tar ferie fra denne slitsomme treningen?

Er feriemodus at du har aktive opplevelser på fjellet eller ved sjøen, til fots, på sykkel eller i kajakken? Starter du dagen med en treningsøkt og et morgenbad? Gir du kroppen sunn og velsmakende mat, og koser deg i kontrollerte mengder? Gjør mer tid og større overskudd at du trener og er enda mer aktiv enn ellers?

I perioder du er hjemme så kan du vite at begge våre sentre har normale åpningstider hele sommeren. Ta deg en økt eller tre, med åpningstider fra tidlig til sent har du alle muligheter!

Form er ferskvare!

Du vet selvfølgelig at god form er ferskvare. Har du trent bra gjennom våren, og tar helt pause i sommer, så mister du en del av formen du har jobbet for. Det er jo helt unødvendig, eller hva?

Husk at dette gjelder for ulike typer fysisk form. Er det viktig for deg med styrketrening, så må du opprettholde det også i sommer. Er du opptatt av å holde kondisen vedlike, så er det nødvendig med kondisjonstrening. Du kan ikke erstatte den viktige styrketreningen med turer; da det utfordrer kroppen på helt ulike måter.

Det fine er at det er enkelt å opprettholde formen, uansett hvor du befinner deg. Kondisen får sitt ved at du løper, går i motbakker eller sykler. Det trenger ikke vare så lenge, men sørg for å få opp pulsen!

For å stimulere deg litt ekstra til å samle kilometer i sommer kan du bli med på en av våre sommerutfordringer. Se lenger ned!

Styrketrening på ferie kan du gjøre med et sommerprogram. Bruk din egen kropp eller enkelt utstyr som strikk, slynge eller det du finner på hytta, på hotellet eller i båten. Om du legger viljen til kan du sikkert en del øvelser du kan gjøre uansett hvor du er. Mye er gjort på 15-30 minutter.

Vet du ikke hvordan du gjør det? Det er fortsatt tid til en gjennomgang med en av våre dyktige trenere, så du kan få med deg ditt sommerprogram i bagasjen!

Sjekk ut noen eksempler i denne videoen.

Treningsvaner er ferskvare!

Om det blir litt sommerpause fra treningen så er det jo bare å ta det inn igjen til høsten, eller hva? 2-3 ukers trening så er du tilbake der du var før du tok ferie.

Det er imidlertid ikke bare form du mister. Tar du pause så svekker du også de gode treningsvanene. Du «kommer ut av rytmen», og terskelen for å komme i gang igjen blir høyere for hver uke du går uten. Du rykker et hakk tilbake på reisen mot å bli en som trener og er aktiv året rundt. Du har ikke helt gjort det til en del av din livsstil.

Når du har integrert trening og aktivitet som en del av den du er, så tar du selvfølgelig ikke sommerpause. Du fortsetter treningen like selvfølgelig som at du fortsetter å spise og gå på do. Du har skjønt at kroppen trenger trening året rundt. Du sparer deg for utfordringen med å stadig måtte starte på nytt, simpelthen fordi du aldri stopper!

Når du har bestemt deg for at du selvfølgelig skal fortsette å trene i sommer, så er det bare å gjøre om de gode intensjoner til en konkret plan. På samme måte som du planlegger resten av ferien, så planlegger du når og hvordan du skal trene. Sett treningsøktene inn i dagsplanen eller ukeplanen. Gjør det når det passer best med resten av programmet, og der sjansen er størst for at du ikke dropper det eller utsetter det. Om morgenen eller før du setter deg ned for kvelden kan være fine tider.

Gled deg til å komme tilbake fra ferien i enda bedre form enn da du dro, proppfull av overskudd og med drøssevis av flotte treningsopplevelser i kofferten. Du trenger ikke ta sats for å komme i gang med høsttreningen, du skal bare videreføre sommerens trening!

Litt ekstra motivasjon med våre sommerutfordringer!

Vi vet at mange er bortreist i juli. Å gå/løpe eller sykle kan du gjøre uansett hvor du befinner deg. Vi har to utfordringer; en som er gåing/løping og en som er sykling. Meld deg på en eller begge to.

Du setter deg selv et mål for hvor langt du vil forflytte deg på en måned. Bruk mywellness appen til å registrere hvor mye du får til. Alle som deltar er med i trekning av premier. Hva disse er finner du ut ved å klikke deg inn på ufordringen i mywellness appen.

fots og sykkel juli

Hvordan melder du deg på?

Du melder deg på i mywellness appen.
Du får også en invitasjonsmail til utfordringen i slutten av juni. Du kan melde deg på via denne mailen.

Merk at du må ha en gratis konto for å kunne delta. Du kan bestille dette her

Se videoen under for hvordan du melder deg på i appen.

Hvordan registrerer du kilometer?

Du har to alternativer:

  1. Legge inn trening manuelt i mywellness appen, ved å velge dato og tid, varighet og antall kilometer du har gått eller syklet. Det tar ca. 30 sekunder. Se videoen under.
  2. Koble mywellness sammen med en annen app eller pulsklokke, så som Strava, Garmin, Polar, Runkeeper m.fl. Du kan da registrere at du går og sykler direkte i en av disse, og dataene vil sendes automatisk over til mywellness. Dersom du allerede bruker en annen app/klokke så kobler du sammen med denne. Om ikke anbefaler vi appen Runkeeper, som er gratis og enkel  i bruk. Her starter du en stoppeklokke hver gang du trener, og så lagres det automatisk tid, distanse m.m. Se videoen under for oppskrift på hvordan du kobler mywellness sammen med andre leverandører.

Slik legger du inn trening

Slik kobler du sammen med andre apper eller klokker

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: