Topp motivert for trening etter sommeren?

Etter sommeren vet jeg at mange er klare for å ta tak i treningen og «det sunne liv». Da passer det perfekt å sette seg noen mål for treningshøsten. I dette innlegget får du noen tips.

Finn ut hva du jakter på – hvorfor skal du egentlig trene?

Husker du dette ekornet fra filmen Istid? Vil du ikke si at han er ganske motivert? Å få tak i denne «nøtta» er så viktig for han at han legger ned en helt utrolig innsats. Sjekk ut denne videoen så skjønner du hva jeg mener.

Du trenger ikke være fullt så dedikert som Scrat, men skal du få til treningen så må du ville det nok. Du må finne tid og energi, prioritere det, gjøre en innsats når du er på trening, kanskje prøve deg på noe nytt og til og med bruke litt penger på det. Noen ganger er det et slit, og noen ganger gjør du det selv om du ikke har lyst (og blir veldig fornøyd etterpå!!)

Er treningen verdt investeringen? Selvfølgelig er det det! Ihvertfall blir det det når du setter deg noen motiverende treningsmål. Da definerer du hva du får ut av treningen som er virkelig verdifullt for deg.

Svar på dette: «Hvis jeg trener regelmessig så kommer jeg til å oppnå følgende……»

Bryt det gjerne ned til hva du oppnår både på kort og lang sikt.

At jeg trener i dag gjør denne dagen bedre fordi…

Her skriver du gevinster som overskudd, velvære, at du kanskje liker å trene, mestring, humør, glede, god samvittighet, velvære, egentid, fine treningsopplevelser, stressreduksjon, mentale gevinster osv.

At jeg trener regelmessig gjør fremtiden bedre fordi….

Her skriver du gevinster som handler om alt du klarer bedre fordi du er i god nok form, at du får bedre helse, at du endrer vekt eller ser «bedre» ut, at du har mindre vondt osv. Dette handler om hvordan trening over tid gir deg et bedre liv.

Kan du se for deg at du oppnår dette og kjenne på en god følelse? Da er du på sporet av noen mål som virkelig motiverer deg.

Trenger du litt inspirasjon så kan du lese disse innleggene om hva som motiverer andre: Suksesshistorier

Har du erfaring med at du ikke alltid får trent så mye som du ønsker? Er du litt av og på eller får litt dårligere resultater enn du håper på? Hvis så er tilfelle, er det viktig at du gjør en grundig jobb med å sette deg mål og definere hvorfor du skal trene. På Gnist kan vi hjelpe deg med et skreddersydd treningsprogram og tilby deg effektive og inspirerende gruppetimer. For å få glede av det må du naturligvis komme deg på trening regelmessig.

fokusert 2

Han her har virkelig bestemt seg!

Finn ut hva du må gjøre for å oppnå det du ønsker – lag din treningsplan

Når du har funnet ut hva som er «din nøtt», eller dine ønskede treningsgevinster, så må du lage en plan for hvordan du skal få tak i den. Hva og hvordan må du trene hver uke for å få det utbyttet du ønsker? 

Kan du trene hva som helst eller er det enkelte typer trening som er viktigere for deg? Dette styres av hva du vil oppnå. Skal du trene kondisjon, styrke eller bevegelighet? Alene eller på gruppetimer? Utelukkende på Gnist eller kombinere Gnist med trening ute eller hjemme? Skal du trene beina eller armene? Vil du bli bedre til å løpe, til å sykle eller til å løfte ting? Har du vondter å ta hensyn til?

pt augHvis du ikke vet hvordan du bør trene for å nå dine mål, så må du rett og slett finne det ut. Trening er ikke komplisert, men det er likevel viktig at du trener slik at du får utbyttet du ønsker. Da vil du oppleve at treningen er verdt innsatsen.

Ta en time med en av våre dyktige trenere hvis du er i tvil. Det er verdt noen kroner, fordi det gir deg mye mer igjen for tiden du legger ned i treningen fremover.

Hold deg på sporet – fornye motivasjonen, gjør det «lett» å lykkes, lær underveis

Du kan skyte ut av startblokken topp motivert, og så kommer hverdagen og tar deg. Det blir mindre trening, motivasjonen daler, du har ikke tid eller ork i dag eller denne uken. Du starter igjen på mandag, eller mandagen etter. Du går litt lei, får ikke resultater eller gjør for lite til å få noe skikkelig utbytte. Det blir ikke noe greie på det. Har dette skjedd med deg noen gang?

Motivert Scrat 2008 2

Når du er motivert så gir du ikke opp!

Motivasjon er ferskvare. Du må fornye den!

  • Minn deg selv på målene dine – på hvorfor det er viktig for deg å fortsette å prioritere treningen. Målene dine er null verdt hvis du glemmer dem.
  • Legg merke til hvilke fordeler du opplever. Hvordan gjør treningen at du føler deg bedre akkurat i dag? Merker du noen utvikling eller fremgang uke for uke?
  • Planlegg godt. Da finner du tid, legger forholdene til rette og bestemmer deg på forhånd. Om du satser på at du skal «ta treningen når det passer sånn», så er sjansen stor for at det aldri passer. Bank tidspunktene inn i timeplanen!
  • Skap deg litt ekstra forpliktelse ved å avtale med en personlig trener eller en venn, eller melde deg på gruppetimer. Gjør det vanskeligere for deg selv å droppe treningen. Ja, du klarer fint å trene selv på egenhånd. For mange er det likevel nyttig med en sparringspartner eller noen andre å «stå til rette for», ihvertfall i perioder.
  • Finn trening du trives med. Dette trenger ikke bety at det alltid er bare gøy eller at du alltid har lyst. Men en treningsøkt bør gi deg noen gevinster som kommer helt umiddelbart, slik at du hver gang fyller på motivasjonen for å trene igjen. Det kan være mestring, fremgang, fine treningsopplevelser, fellesskap med andre (gruppetrening), avkobling & egentid eller den gode følelsen etter en godt gjennomført økt.
fokusert

Når du holder målet i sikte vil du holde deg motivert!

Å lykkes med treningen, og alt annet i livet, er en prosess. Du setter deg noen mål, lager en plan og gjør så godt du kan. Du prøver en bestemt måte å trene på, og ser om du liker det og om det gir deg et godt utbytte. Så evaluerer du planen. Du fortsetter med det som fungerer, og endrer på noe. Du lærer hvor du må ha fokuset for å lykkes. Må du jobbe mer med motivasjonen? Lære mer om hvordan du gjennomfører treningen? Planlegge bedre? Ta en alvorsprat med familien?

Du får det ikke nødvendigvis til på første forsøk eller hele tiden. Men du gir ikke opp! Du prøver igjen og lærer underveis. Du får det til bedre og bedre.

Og du; du kommer ALDRI til å angre på at du prioriterer trening. Det gir så mange gevinster i forhold til form, helse og livskvalitet at det nesten ikke er til å tro. Om du ikke har opplevd det enda, så har du noe å glede deg til!

Liker du innlegget? Klikk deg inn på facebooksiden vår og lik eller del innlegget!

klarer til slutt

Fortsett å prøve, så når du målene dine!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: