Hvordan trener du i desember?

Desember er litt annerledes. Det er juleforberedelser og selskapeligheter. Mye som skal ordnes. Det er en måned der mange detter ut av treningen. Tenker at det ikke er tid. Like greit å ta tak igjen til neste år.

Det er aldri en god ide å ta helt pause fra treningen! Alle gevinstene ved trening er ferskvare. Uansett om målet ditt er overskudd, helse, god form, forebygging, mindre vondt eller kontroll på vekten, så får du disse kun de ukene du får trent.

Uavhengig av hva du mister av resultater, så innebærer opphold ofte motivasjonsproblemer. Dørstokkmila blir lengre. Det blir tungt å komme i gang igjen på nyåret. Det er nedtur når treningsøkten som før gikk lett og greit plutselig blir tung og vanskelig. De øvelsene som før ga velvære og glede gir deg såre bein i dagevis etterpå.

Det er selvfølgelig ikke noe problem å «ta igjen det tapte» i januar. I et lengre perspektiv er opphold fra treningen uproblematisk, så lenge du kommer i gang igjen. Det er likevel en tydelig tendens at de som virkelig lykkes med treningen, også på lang sikt, ikke har for mange opphold i løpet av året. Det handler om å etablere regelmessig trening som en livsstil. Og en livsstil, det er ikke noe du tar pause fra bare fordi måneden heter desember.

Så, hvis du er enig i at opphold er et dårlig alternativ, så har du to andre muligheter.

Fortsett akkurat som før

Dette er naturligvis det enkleste. Du fortsetter med noe du allerede kan, og som du vet fungerer. Gå på dine faste gruppetimer (timeplanen går nesten helt frem til jul). Gjør ditt faste program, på samme tid som du pleier. Fortsett med de gode rutinene.

Du oppretthold dine ukentlig treningsmål, enten det er 2,3 eller 4 ganger i uken. Forutsetningen er at du har en desember uten altfor mange ekstra aktiviteter.

Tren alternativt

Kanskje er det umulig å trene som du pleier. Det er umulig å opprettholde din faste trening innimellom juleshopping, selskaper og jobbfristene før juleferie. I stedet for å dette helt ut av treningen, så lager du en alternativ plan.

Når du trener, om enn litt alternativt, så sørger du for å holde deg i den gode treningsrytmen. Du opprettholder både formen og overskuddet. Du slipper å starte på nytt i januar, fordi du ikke stoppet helt. Du forsterker treningen som en livsstil. Og så føler du deg naturligvis bedre underveis. Du får den gode følelsen når du har brukt og utfordret kroppen.

Hvordan trener du alternativt?

Du tar utgangspunkt i hva slags trening det er viktig for deg å få gjennomført. Er det kondisjon eller styrke? Bevegelighet? Egentrening eller gruppetrening? Hvor mange ganger i uken ønsker du å få trent?

Så leter du etter muligheter og er litt kreativ. Hvis du virkelig har bestemt deg for å IKKE droppe treningen, så er det utrolig hva du kan finne av muligheter!

Du kan trene kortere økter om du ikke har tid til hele din faste økt. Det er lettere å finne tid til 30 minutter enn til 90 minutter. Med en effektiv kortøkt kan du faktisk oppnå mye av den samme effekten som ved en lengre økt.

Du kan trene til andre tidspunkter enn du pleier. Dukker det opp andre planer på din treningskveld? Hva med å stå opp litt før for en morgenøkt? Dra litt før fra jobb og trene på vei hjem? Flytte treningen til dagen før eller etter?

Du kan trene på andre steder. Til tross for hard prioritering og god planlegging, så er det ikke alltid du rekker å dra innom Gnist. Da tar du i stedet en kjapp økt i stua eller i hagen. Jeg hadde en kunde som forrige uke gjorde noen øvelser på badet, mens mannen og barna sov. Hun hadde bestemt seg for å ikke droppe treningen, uansett. Det kaller jeg å være dedikert. Ble det en perfekt økt på badegulvet? Antakelig ikke. Var det bedre enn ingenting? Definitivt! Fikk hun snudd potensielt nederlag og dårlig samvittighet ved å ikke få trent til stolthet og tilfredshet fordi hun fikk gjort noe? Uten tvil!

Trening på andre steder gjelder selvfølgelig også dersom du er bortreist i julen. Du kan trene kondisen på ski eller på beina. Du kan gjør noen styrkeøvelser ute i snøen eller på terrassen. Det finnes muligheter overalt.

Ta kontakt med en av våre PT`er om du trenger gjennomgang av en alternativ økt.

Husk at når du trener alternativt er det ikke så viktig om treningen er helt optimal eller økta helt komplett. Det viktige er at du gjør noe. Du holder deg i treningsrytmen. Du gjør et lite innskudd på kontoen for form, helse og overskudd.

Jeg ønsker deg en sprek desember, og håper du er en av dem som får til å trene regelmessig også denne måneden. Da vet jeg nemlig at sjansen er stor for at du lykkes også i januar, februar og resten av året.

portrett__0039_OH-2013-343-2048-webDette innlegget er skrevet av Andreas Lycke. Han er fysioterapeut og jobber som personlig trener på Gnist. Fortell oss gjerne på facebooksiden vår dersom du likte innlegget.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: