Studier viser økt livskvalitet for eldre som trener!

På Gnist ser vi daglig hvor viktig trening og fysisk aktivitet er for livskvaliteten når man kommer litt opp i årene. Nå har det kommet et par studier som bekrefter dette.

(PS. Fortell oss gjerne på facebooksiden vår om du liker innlegg som dette)

En studie viste at eldre med en sunn livsstil ikke bare lever lengre, men også har færre år med sykdom før de dør. Det handler ikke bare om å leve lengre, men om å få flere år med god helse og livskvalitet!

I denne studien fulgte man 5888 personer med alder over 65 år i en 25-års periode. Deltakerne ble spurt om sin livsstil ved starten av studien. Deretter så man på om de ble uføre («disabled»). «Disabled» innebærer at de fikk problemer med grunnleggende hverdagsaktiviteter som gange, påkledning, spising og personlig stell. De som hadde en sunn og aktiv livsstil hadde nesten halvparten så mange år som uføre. 

Hva innebærer egentlig dette?

La oss si at du har et visst antall år igjen å leve. Du vet naturligvis ikke hvor mange. Livsstilen din avgjør hvor mange av disse årene du kan være selvhjulpen, ha god livskvalitet og unngå sykdom. Hvis du trener og er fysisk aktiv, spiser fornuftig og ikke røyker, så får du flere «gode år». Ringvirkningene av dette er store. Du får flere år der du kan bo hjemme og klare deg selv. Delta i livets sosiale sammenhenger, enten det er med venner, familie eller barnebarn. Fortsette med fritidsaktiviteter og reising. Fylle livet med meningsfullt innhold.

En annen studie viste eldre som begynner med moderat fysisk aktivitet som turgåing kommer seg raskere etter alvorlig sykdom enn eldre som ikke er i aktivitet.

Over 1600 personer mellom 70 år og 89 år, som var inaktive ved starten, ble fulgt opp i forhold til «disability».

Hvis de deltok i et program med regelmessig gåing i 3,5 år, opplevde de 25 % kortere tid med «disability» enn de som ikke drev med gåing. De som var aktive holdt seg mer selvhjulpne, og kom seg raskere dersom de ble satt tilbake av sykdom.

At du trener og er aktiv er med andre ord en investering i flere gode år. I disse studiene så man på enkle aktiviteter som turgåing og generell fysisk aktivitet. Vi vet at de positive gevinstene blir enda større dersom du også driver med mer systematisk trening som øker eller opprettholder den fysiske kapasiteten. Særlig er det viktig med styrketrening og balansetrening. 

På Gnist har vi mange opp i årene som trener både på egenhånd i treningstudio og på gruppetrening i hyggelig fellesskap med andre. Vi ser ofte at de som trener jevnlig også er mer aktive på andre arenaer, med turgåing, hytteliv og aktive reiser.

En positiv spiral av trening og aktivitet, som gir livskvalitet både nå og i fremtiden!

portrett__0039_OH-2013-343-2048-webInformasjonen i dette innlegget er hentet fra denne artikkelen – Studies show people get more benefits from exercise as they age. Gjengitt her i Gnistbloggen av Andreas Lycke, som er fysioterapeut og jobber med trening og kosthold på Gnist.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: