Noen tips til en sprek & aktiv jul

I julen er det tid for hygge, avslapning og samvær med venner og familie. Fine tradisjoner, god mat og drikke og en mulighet til å senke skuldrene med noen fridager. Er julen også en tid for trening og fysisk aktivitet?

Fysisk aktivitet gir overskudd. Uansett om det er målrettet trening der du utfordrer deg med tunge øvelser eller høy puls, eller roligere bevegelse som turer eller litt bøy og strekk. Når du rører på deg gir det velvære. Du føler deg bedre. Julematen smaker ekstra godt etter at du har brukt kroppen. Kroppen føles bedre når du får rørt deg litt etter noen timer sittende i et selskap eller med en god film på TV`en. Når du beveger kroppen, blir du også friskere i toppen.

I tillegg til umiddelbart overskudd og velvære, så gjør en aktiv jul at du holder formen. Du styrker vanene som over tid gir deg en sprek og aktiv livsstil. Det blir lett å fortsette i januar. Du starter 2017 med overskudd og god form!

På Gnist kan du ta deg en treningsøkt aller dager i julen. Senteret på Gjettum har åpent de fleste dager, og vi har også noen gruppetimer. På Nadderud er det lange åpningstider hver eneste dag, så du kan trene akkurat når det passer for deg. Se treningstilbudet i julen her

Kombinere gjerne treningen på Gnist med annen aktivitet. Her er noen forslag.

  • Gå en tur i frisk luft. En rask tur der du får opp pulsen og blir svett på ryggen. Eller en langsom tur der du trekker pusten, senker skuldrene og tar inn frisk vinterluft, lyder og inntrykk i omgivelsene. Turen trenger ikke være så lang. Det er også fint å gå på beina i skogen, enten det er snø eller ei.
  • Dra på ski, hvis du er så heldig å ha tilgang til snø. Enten det er på langrenn eller alpint.
  • Ta beina fatt når du skal noe sted. Parker litt lenger unna og gå de siste 10-15 minuttene. La bilen stå og ta deg frem til fots. Belønningen er at du kommer frem med et friskt hode og røde roser i kinnene.
  • Start dagen med noen øvelser enten hjemme eller ute. Noen strekkøvelser eller litt yoga for å roe ned og trekke pusten. Eller noen styrkeøvelser for å utfordre musklene og bli deilig sliten. Du kan sikkert noen øvelser som egner seg. 5-15 minutter kan være nok. Skriv ned et lite program som du bestemmer deg for å gjøre et antall ganger i løpet av julen.
  • Vær aktiv med familien. Hva med en tur på skøytebanen eller i akebakken? Det er utrolig hvor god trening det kan være både å balansere på skøytene og å dra et akebrett opp en bakke gang på gang.

Du har sikkert hørt disse tipsene før. Det er ikke vanskelig verken å gå tur, ta en økt på Gnist eller gjøre noen øvelser hjemme. Nøkkelen til å skape en aktiv jul er at du velger noen aktiviteter, og lager en liten slagplan for når du skal gjennomføre dem. Hvor finnes det muligheter innimellom selskapeligheter, jobb og andre aktiviteter som hører julen til? Skriv det inn på den samme planen som du har skrevet inn andre juleaktiviteter.

Vi ønsker deg en god og aktiv jul!

Fortell oss gjerne på facebooksiden vår hva som er dine favorittaktiviteter i julen! Klikk her

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: