Treningstrender 2017 – hva velger du?

Nylig kom det en rapport som treningstrender. Fagfolk over hele verden har blitt spurt om hva som er de mest populære trendene akkurat nå. På Gnist har du alle mulgheter! Hva slags trening vil du satse på  2017?

Rapporten utgis av ACSM – American College of Sports Medicine. Den utgis hvert år, slik at det også er mulig å si noe om hvilke treningsformer som er populære over tid.

Les også en fin sak om dette på NRK sine nettsider her: Dette er treningstrendene for 2017

1. Trening med teknologi

Apper, aktivitetsmålere og pulsklokker. Å bruke teknologi til å motivere, registrere og måle er mer populært enn noen gang! På Gnist kan du få treningsprogrammet ditt i en app. Du kan registrere både treningen du gjør på Gnist og andre steder. Noen synes slikt er veldig motiverende. Andre synes det er unødvendig. Valget er ditt.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål om dette.

2. Egenvekttrening

Å bruke egen kropp til trening kan være både morsomt og tidsbesparende. Fordelen med egenvektstrening er at du også kan bruke det hjemme, på ferie eller når du ellers ikke kommer deg til treningssenteret. På begge våre sentre har du alle muligheter til å trene med din egen kropp. Ta kontakt med en av våre trenere dersom du ønsker gjennomgang av et egenvektsprogram. På Gjettum har vi også flere gruppetimer, så som styrke og slynge, der kroppen brukes som motstand.

3. Høyintensiv intervalltrening

Veksling mellom hardere og lettere jobbing gjør treningen effektiv og variert. Intervalltrening kan gjøres på mange forskjellige måter, og egner seg for alle. Du kan gjøre et intervallprogram på et av våre kondisjonsapparater. Ta kontakt med en trener hvis du vil gå gjennom en løype som passer for deg. Mange av våre gruppetimer, både spinning og i sal, bruker også ulike former for intervalltrening.

4. Utdannede og sertifiserte fargpersoner

Trening trenger ikke være komplisert. Samtidig er det faktisk et fag, og det krever både kunnskaper og praktiske ferdigheter å trene riktig. De fleste voksne mennesker i Norge har aldri lært dette faget. På Gnist har vi alltid satset på høy fagkompetanse, både hos behandlere og trenere. Alle våre personlige trenere er fysioterapeuter, noe som er helt unikt i treningsbransjen. Bli bedre kjent med våre trenere her

OH-2013-344-3488 - mindre

5. Styrketrening

Trening som utfordrer styrke og evne til kraftutvikling er viktig både for helse, overskudd, skadeforebygging og en velfungerende kropp. På begge våre sentre har vi utstyret du trenger for variert styrketrening som passer for deg. Du kan trene ditt eget program i treningsstudio eller delta på styrketimer sammen med andre på Gjettum. Ta kontakt med en trener hvis du ønsker et styrkeprogram, eller kanskje litt fornyelse i det du allerede har.

Nylig skrev vi også et blogginnlegg om styrketrening

6.Gruppetrening

Trening sammen med andre er motiverende og effektivt. Under ledelse av en dyktig instruktør er det bare å møte opp, så er du sikret en god treningsøkt. På Gjettum kan du velge mellom rundt 50 gruppetimer hver uke. På Nadderud kan du delta på PT-grupper.

7. Trening som medisin

At trening og fysisk aktivitet er avgjørende for god helse er opplest og vedtatt! Trening er også en avgjørende del av behandlingen dersom du allerede har en sykdom eller skade. Dette ser vi hver uke på Gnist! Våre behandlere bruker trening som en viktig del av behandlingen. Med PT`er som er fysioterapeuter har vi unike forutsetninger for å tilrettelegge treningen ift skader og plager. På artroseskolen ser vi hvordan deltakerne gjennom trening blir sterkere og får bedre livskvalitet.

8. Yoga

Trening som gir velvære, overskudd og en dose med indre ro er populært. På Gjettum kan du delta på flere yogatimer hver uke.

9. Personlig trening

Å ha en profesjonell sparringpartner gjør at du trener riktigere, mer effektivt og med større variasjon. Du har en som hjelper deg å holde fokus. Du kommer deg på trening selv når det sitter litt ekstra langt inne. Du får hjelp til å sette deg gode mål og trene på en måte som passer for deg. Ta kontakt for et samarbeid med en av våre dyktige trenere

10. Vektreduksjon

Trening er en sentral del av en varig vektnedgang. Men trening uten samtidig fokus på riktig kosthold gir minimal uttelling på vekten. Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg med overkommelige justeringer i kostholdet, som gjør at vekten går nedover. Ingen kortsiktige dietter, men endringer du kan leve med over tid og som gir varige resultater.


Vi ønsker deg et godt treningsår i 2017! Hva slags treningsform du satser på er helt opp til deg. Vi hjelper deg gjerne på veien!

Likte du dette innlegget? Fortell oss gjerne på facebooksiden vår!


portrett__0039_OH-2013-343-2048-webInnlegget er skrevet av Andreas Lycke. Han jobber som personlig trener, kostveileder og instruktør på Gnist.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: