Hva er din treningsplan i 2017?

I starten av et nytt år, og når du går fra ferie til hverdag, er det naturlig å sette seg noen nye treningsmål. I samme slengen lager du en liten plan for å få til treningen. Mål og plan øker sjansen dramatisk for at du får trent slik du ønsker, både i januar og resten av året.

Det finnes mange treningsoppskrifter for å oppnå både det ene og det andre. En ting som kjennetegner de som lykkes med treningen er imidlertid at de lager seg sin egen plan. De utformer en oppskrift som passer til egne ønsker og utfordringer. De treffer kanskje ikke på første forsøk, men de har et eierskap til sin egen treningsoppskrift, og kommer stadig nærmere en måte å trene på som fungerer.

Nettopp derfor inneholder dette innlegget flere spørsmål enn svar. Jeg ønsker at du skal lage din egen plan. Så må du gjerne kontakte en av våre trenere om du trenger litt hjelp!

PS. Er du enda ikke medlem på Gnist? Slå til på januartilbudet her!

Hva er målet i januar?

Et godt treningsår starter med den første måneden. Kommer du godt i gang i januar så har du et fundament å bygge videre på.

NB! Det er viktig at du SKRIVER ned din treningsplan. Å gjøre det skriftlig øker sjansen betydelig for at du får gjennomført!

Hvordan ser din treningsuke ut?

Det enkleste er å starte med en konkret ukeplan. Sett deg ned med timeboka di eller en ukeoversikt.

Hvilke TIDSPUNKTER er det mulig for deg å trene i løpet av uken? Hvilke ukedager?Tidlig morgen, midt på dagen, ettermiddag eller kveld? Hva må du flytte på for å skape rom for trening? Hvor passer det best i ift jobb, familie og andre faste gjøremål? Må du avklare med partner, sjef eller andre?

Legg inn treningstidene i boka. Ta utgangspunkt i faste tider/dager, så kan du heller flytte på det hvis du må.

HVA skal du trene? Dette avhenger både av hva slags trening du liker, hva som er praktisk å få gjennomført og hvilke resultater du ønsker.

Det finnes mange måter du kan trene på. Skriv ned en liste over hvilke alternativer du har.

På EGENHÅND i treningsstudio

Du trenger et godt treningsprogram. Et utvalg øvelser som er ålreit å gjennomføre, som tar passe lang tid, som gir deg mestring og som utfordrer deg så du får resultatene du ønsker. Har du ikke et godt program, eller ønsker litt fornyelse, så kontakter du bare en av våre dyktige trenere.

GRUPPETIMER

Vil du trene sammen med andre og under ledelse av en motiverende instruktør? Velg blant 50 guppetimer hver uke på Gjettum (timeplan her) eller meld deg på en PT-gruppe på Nadderud (tidspunkter her)

PERSONLIG TRENER

Kanskje skal du investere i noen PT-timer for å få litt ekstra motivasjon og forpliktelse, lære noe nyttig og sikre deg treningsøkter med enda bedre innhold? Et samarbeid med en profesjonell sikrer både at du trener riktigere, kommer deg på trening når du skal og lærer mye du også kan ha nytte av når du trener selv. Det er viktig å vite at en personlig trener IKKE er en person som står ved siden av deg og skriker og teller repetisjoner, slik noen dessverre tror. Snarere er det en støttespiller som kan hjelpe deg litt på veien mot gode treningsvaner, kunnskap og ferdigheter. Hvordan samarbeidet ser ut er avhengig av dine behov, og baseres på en samtale den 1.timen. Kontakt oss her om du er nysgjerrig

ANNEN TRENING

Hva slags annen trening skal du eventuelt supplere med, så som trening utendørs, hjemme eller på jobben?

To viktige sjekkpunkter: realisme og belønning

Det er dessverre mange som starter i januar, men som faller av igjen litt for fort.

Når du har skrevet ned din treningsuke, så skal du derfor dobbeltsjekke at dette er realistisk og at det gir deg belønningen du trenger for å opprettholde motivasjonen.

REALISME

Spør deg selv om denne treningsuken virkelig er noe du vil klare å gjennomføre. Har du klart det før? Eller har du erfaring med at det blir så som så med gjennomføringen? Er det viktig nok for deg til at du vil sette av de tidene hver uke? Hva kan komme i veien, og hva gjør du da?

Hvis du er ganske eller helt sikker på å få til gjennomføringen, så er det bare å kjøre i gang. Kjenner du at du innerst inne er litt i tvil, så bør du vurdere å senke lista litt. Alternativt kan du bruke noen strategier for å gi deg selv litt ekstra press, som et samarbeid med en personlig trener eller ved å avtale faste treningstider med en venn.

BELØNNING

Belønning handler om at du må oppleve at treningen du gjennomfører gir deg noen gevinster. Det må være verdt det å bruke tid og krefter på trening.

Belønningen kan oppstå på flere nivåer.

1.Det er GØY

Liker du de treningsformene du har satt opp på planen din? Synes du det er ålreit å trene på denne måten? Gir det deg energi og glede? Er det gøy? Føler du deg bedre etterpå? Blir dagen ekstra god fordi du drar og trener slik du har satt opp?

2. Det er NYTTIG

Gir treningen du har satt opp en nytteverdi? All trening trenger tross alt ikke være morsom og lystbetont. Du kan trene fordi det er nyttig. Gjør denne måten å trene på at du får mer overskudd, blir i bedre form, får mindre vondt eller blir skarpere i toppen? Blir du en litt bedre versjon av deg selv når du gjennomfører denne treningen hver uke?

3. Det gir deg en BEDRE FREMTID

Vil det å følge ukeplanen gi deg en bedre fremtid? Se for deg at du trener på den måten du har skissert hver uke i 2 måneder eller i et halvt år. Vil du da oppnå den utviklingen du ønsker? Vil du ha blitt sprekere, slankere, sterkere eller ha mindre vondt? Hva som er dreamstime_l_60019704verdifullt her avhenger av hva slags fremtid du ønsker. Er målet å bli bedre til å løpe eller sykle, så må treningen føre deg i den retningen. Ønsker du økt styrke eller mindre spenninger i nakken, så er det en annen måte du skal trene på. Skal du få et bedre kne, en sterkere rygg eller forebygge diabetes eller hjertsykdom, så er treningsoppskriften litt annerledes.

 

 

Å vite hvordan du trener riktig i forhold til dine målsetninger krever kunnskap. Du kan google eller lese treningsbøker, eller du kan ta noen timer med en PT for å få riktig oppskrift for deg. Uansett er det viktig at den tiden og innsatsen du legger ned i treningen faktisk fører deg i den retningen du ønsker. Ser du deg tilbake om 6 uker og opplever at du ikke har oppnådd det du ønsket, så er sjansen stor for at du ikke går løs på 6 uker til.

Hva er målet for hele året?

Å få til å trene regelmessig og riktig i et helt år krever noe mer enn å få det til i en måned eller to. Dette skriver jeg kanskje et innlegg om senere. Det viktige nå er uansett at du har fullt fokus på å få trent slik du ønsker i januar. Så fortsetter du i fint driv inn i februar, og da er du allerede godt på vei!

PS. Er du enda ikke medlem på Gnist? Slå til på januartilbudet her!


Om forfatteren

portrett__0039_OH-2013-343-2048-webInnlegget er skrevet av Andreas Lycke. Han jobber som personlig trener, kostveileder og instruktør på Gnist.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: