Hva er dine mål frem mot sommeren?

Etter påske er det på en måte ny sesong. Da er det lurt å sette seg noen nye mål. Hvordan ønsker du å trene frem mot sommeren? I dette innlegget får du noen tips.

PS. Vil du vinne 3 timer med av våre dyktige Personlige Trenere? Da trenger du bare å kommentere «ja» til dette facebookinnlegget!

En treningsøkt kan gi deg mange umiddelbare belønninger, som glede, mestring, fine opplevelser, sosialt samvær og den gode følelsen etterpå. Mest sannsynlig trener du også for en bedre fremtid. Du ser på trening som en investering for å kunne leve det livet du ønsker. En investering i god helse, god form, overskudd og en kropp du trives med.

For at treningen skal gi deg denne «nytteverdien» er det viktig at du definerer hva du egentlig ønsker å oppnå. Da kan du også finne ut hvordan du skal trene for å oppnå akkurat det.

På denne årstiden er det naturlig å tenke gjennom hva du vil fokusere på frem mot sommeren.

Er du enda ikke medlem på Gnist, så har vi et godt tilbud på medlemskap akkurat nå! Les mer her

Lag din treningsplan

Sett deg ned med en ukeplan, og plott inn hva du ønsker å få trent i løpet av en uke. Velg de måtene å trene på som er viktigst for deg, og fordel disse utover i uken. Du kan trene et eget program i treningsstudio, gå på gruppetimer eller trene med personlig trener. Du kan naturligvis supplere med trening ute eller hjemme.

Det blir sikkert noen unntak underveis, men det er lettere å ha en ukemal å endre på enn å planlegge alt på nytt hver uke.

Form til aktive sommeropplevelser

Liker du å være aktiv utendørs om sommeren? God nok form gir deg større muligheter og økt aktivitetsglede. Hva liker du best å holde på med?

Vil du gå fjellturer så trenger du både god kondisjon og brukbar styrke i beina. God balanse er også nyttig. Vi du sykle så trenger du kondisjon, beinstyrke og god nok styrke i mage og rygg. Vil du padle, så kan du ha nytte av å trene både armer, skuldre og mage/rygg. Vi du være aktiv i lek med barna så trenger du gjerne en miks av kondisjon, styrke og en evne til å gjøre mange ulike bevegelser.

Tenk gjennom hva du liker å holde på med, og hva slags form kroppen din må være i for å klare det med letthet.

Generelt gir god kondisjon deg stor nok motor og «nok pust». God styrke gir deg kraft til motbakker og fraspark, og forebygger skader. God balanse gjør at du slipper å bekymre deg for å ramle på tur eller på båten.

Bli sterkere

Styrketrening minst 2 ganger i uken må til. For de fleste er 3 økter enda bedre. Du kan trene et styrkeprogram på egenhånd, eller du kan delta på gruppetimer med styrke. Trenger du hjelp til å trene riktig så tar du noen timer med Personlig trener. 

Styrkeøktene trenger ikke være så lange. Det viktigste er at du utfordrer deg selv med nok motstand, at du gjør det 2-3 ganger i uken, og at du trener øvelser som er relevante for deg.

Få bedre kondisjon

3 kondisjonsøkter i uken er det beste for godt utbytte. Det trenger ikke være mer enn 15-45 minutter, så lenge du utfordrer deg selv så du blir andpusten.

Du kan gå i motbakke, løpe, sykle, bruke elipse eller romaskin. På kondisjonsapparater kan du gjennomføre en topp kondisjonsøkt på 15-30 minutter. Ta kontakt med en trener dersom du ønsker gjennomgang av et godt program for deg.

Du kan også gå på gruppetimer som spinning eller saltimer med kondisjon.

På denne årstiden er det naturligvis fint å supplere med utendørs trening som sykling, gåing i motbakke eller løping.

Gå ned i vekt eller stramme opp

Med mindre du kan trene flere timer hver dag, så er kostholdet ditt avgjørende for at vekten skal gå ned eller buksa sitte løsere. Det finnes mange dietter og menyer du kan følge. De færreste fungerer godt nok i lengden. Det er bedre at du lager en individuell plan for hvordan ditt kosthold skal se ut. Om du ønsker hjelp til dette kan du ta noen timer med en av være kostveiledere.

Få bedre helse

Bedre helse kan være så mangt. Først når du finner ut hva det innebærer for deg, kan du finne ut hvordan du skal trene for å få denne helsegevinsten. For å unngå at dette innlegget blir altfor langt, anbefaler jeg at du oppsøker kyndig veiledning dersom du ikke vet hvordan du skal trene for å få helsegevinsten du drømmer om. På Gnist kan du både få råd av en personlig trener og få behandling av en av våre dyktige terapeuter. 

Få mer overskudd

Overskudd handler om den gode følelsen du får hver gang du har trent. I tillegg vil all trening som gir deg en større kapasitet ofte gi deg mer overskudd. Du får mer og gå på. Blir du sterkere, så får du mer overskudd. Får du bedre kondisjon, så får du mer overskudd. Blir du lettere, så får du mer overskudd.

I tillegg er naturligvis overskuddet ditt avhengig av mange andre faktorer, som søvn, stress, kosthold og trivsel.

Lykke til med treningen frem mot sommeren! Gled deg til å innkassere gevinstene du får ved regelmessig trening denne våren!

Er du enda ikke medlem på Gnist, så har vi et godt tilbud på medlemskap akkurat nå! Les mer her

PS. Vil du vinne 3 timer med av våre dyktige Personlige Trenere? Da trenger du bare å kommentere «ja» til dette facebookinnlegget!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: