Møt mai du skjønne milde med noen gode kostholdstips på veien

IS

Mai måned byr på mange fri- og helligdager som for mange innebærer mye kos og noen utskeielser. 17.mai er vel prakteksempelet på dagen der «alt er lov». Ungene får spise så mye is de bare klarer og vi voksne hiver oss med og spiser is som om det var den siste dagen i livet vårt. Vi blander med boller, kaker, brus og pølser i rikelige mengder. Det kan lett bli litt for mye av det gode. På en slik feiring klarer de fleste av oss å få i oss 2-3 ganger så mye energi som vi egentlig har behov for i løpet av en dag.

Selvfølgelig er det lov til å skeie ut på disse dagene og ikke tenke på hva man putter i munnen eller på hvor mye man må trene for å forbrenne alt. Det er tross alt hverdagen med gode rutiner som teller uansett 🙂

Men – har vi noen gode alternativer?

Jo, vi kan faktisk kose oss på disse høytidsdagene, men samtidig spare inn mye av dette ekstrainntaket med hjelp av noen smarte valg. Du kan for eksempel:

  1. Bytte ut Kroneisen med en Lollipop. En Kroneis gir deg hele 219 kcal, mens en Lollipop gir deg 72 kcal. Du kan altså spise 3 Lollipop til for del for én Kroneis.
  2. Bytte ut grillpølsen med en pølse med mindre fett (i hvertfall hvis du kjøper på butikken og skal spise hjemme). En vanlig grillpølse med lompe og ketchup gir deg ca. 238 kcal, mens en grillpølse med mindre fett med lompe og ketchup gir deg ca. 178 kcal. Litt spart her også.
  3. Bytte ut brusen med Farris, Bonaqua eller lignende. En halvliter med brus gir deg hele 220 kcal (eller 26,5 sukkerbiter!) og en Farris gir deg null komma niks 🙂
  4. Bytte ut bollen med frukt eller bær. Her har vi kanskje den store synderen! En stor rosinbolle kjøpt i butikk kan gi deg over 400 kcal pr bolle uavhengig av størrelse. Den er en hel lunsj for de alle fleste av oss. Bytt ut mot friske jordbær isteden! 10 store jordbær gir deg kun litt over 100 kcal.

Hva om jeg ikke vil tenke på matinntaket disse dagene, men tenker at jeg heller vil trene for å kompensere for det ekstra jeg putter i meg?
Joda – selvfølgelig kan man det! Her er en liten oversikt over hvor aktiviteter som kan veie opp for den ekstra kosen:

Kroneis og brus – ca.219 kcal
Gå rolig – ca. en time
Jogge – ca.20 minutter
Løpe moderat – ca. 15 minutter
Sykling rolig – ca. 40 minutter
Sykling raskt – ca. 20 minutter
Moderat dansing: ca. 50 minutter

Pølse med lompe og ketchup – ca. 238 kcal
Gå rolig – ca. 65 minutter
Jogge – ca. 22 minutter
Løpe moderat – ca. 16 minutter
Sykling rolig – ca. 46 minutter
Sykling raskt – ca. 22 minutter
Moderat dansing – ca. 55 minutter

Bolle med rosiner (stor) – ca. 400 kcal
Gå rolig – ca. en time og 50 minutter
Jogge – ca. 35 minutter
Løpe moderat – ca. 28 minutter
Sykling rolig – ca. 75 minutter
Sykling raskt – ca. 35 minutter
Moderat dansing: ca. 1 time og 30 minutter

Kaloriforbruket er beregnet utfra en person som veier rundt 70 kg. Kaloribehovet varierer utfra kroppsvekt, muskelmasse og intensitet. Tallene om kaloriforbrenning er kun ment som en pekepinn ved ulike aktivitetsformer.

Gnist ønsker dere noen fine maidager med mer eller mindre bevisste valg. Husk at det er lov å kose seg litt innimellom og at det er hverdagene som teller.

Bær

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: