Er kroppen din yngre enn deg?

Lurer du på om kroppen er i takt med alderen din? Nå kan du på to minutter finne ut hvor gammel kroppen din egentlig er.

Forskere ved NTNU (Norges teknisk-vitenskapelige universitet) i Trondheim har utviklet en digital test som kan fortelle deg dette. Testen er ifølge NTNU svært presis.

Du kan bli overrasket

Det er stor mulighet for at du blir overrumplet over hvilken alder kroppen viser seg å være i. Gjennom forskning ved Senter for hjertetrening ved NTNU, har man utviklet en enkel og rask beregning av kroppens alder ved å svare på noen enkle spørsmål. Verktøyet er utviklet med utgangspunkt i «verdens største helseundersøkelse» HUNT (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag)*

Er du nysgjerrig? Ta testen her

Senior woman«Tiden går så fort» – er noe vi ofte sier til hverandre i vår hektiske hverdag. Minutter blir til dager – dager til måneder og måneder blir til år. Hva gjør vi med alle disse minuttene av livet egentlig? Realiteten er at i 60 % av minuttene vi er våkne, er vi i ro, som oftest sittende. Det er ingen tvil om at denne sittende livsstilen påvirker kroppen og aldringen vår.

«Det folk tilskriver alderen, er i realiteten ofte følger av inaktivitet» Peter F.Hjort

Etter at vi har passert pensjonsalderen sitter vi stadig mer, hvor en følge kan være hurtigere aldring. Sosioøkonomisk status, utdannelse, arbeid, kosthold, søvn og fysisk aktivitet kan legge til eller trekke fra år i livet ditt.

Pluss tre gode leveår til livet ditt

Kroppen responderer meget godt på fysisk aktivitet selv langt opp i årene. Eldre personer som går fra å være fysisk inaktive til å bli aktive, kan i gjennomsnitt plusse tre år til livet med god livskvalitet.**

dreamstime_xxl_83065889
Jevnlig trening kan legge til rette for flere meningsfylte leveår, fylt med latter, lek og glede med din familie, barn og barnebarn. Nå som vi møter sommeren er det derfor viktig å fortsette med styrketreningen på treningssenteret hvor du får styrkeapparater som gir deg optimal styrke-belastning og mulighet for trygg faglig veiledning.

Eldre personer som er ustø eller har vanskelig for å gå, bør gjøre balanseøvelser og trene styrke tre eller flere dager per uke for å bedre balansen. Det er aldri for sent å starte med styrketrening og å være aktiv. En 80-åring er like «trenbar» som en 30-åring.

 

Lyst til å få hjelp til å bedre din kroppslige alder? Vi har sommerkampanje på Gnist.

*https://hvemereldst.no/ vist på verdensveven 13.5.2017
** https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/fysisk-aktivitet-og-eldre

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: