Trening og kreft

Fysisk aktivitet spiller en viktig rolle både under og etter avsluttet behandling av kreft. Trening etter kreftbehandling har en positiv effekt på livskvalitet, selvrapportert fysisk funksjon, angst og utmattelse.

Jeg, Rachel Husøy er utdannet AKTIV-instruktør fra Norges Idrettshøyskole. Som AKTIV-instruktør har jeg spisskompetanse om trening både under og etter kreftbehandling.

Er du under behandling eller ferdig med behandling og ønsker å komme i gang med trening kan jeg gi deg gode råd og trygg veiledning. Jeg har kunnskap om de vanligste kreftformene, behandlingsmetoder, bivirkninger og seneffekter som kan oppstå etter behandling. Vi setter fokus på realistiske og hensiktsmessige mål og gjør individuelle tilpasninger i treningsplanen for å oppnå de resultatene du ønsker. Ved bruk av blant annet fysiske tester og treningsdagbok, sikrer vi kontroll og kan gjøre endringer underveis i treningsplanen.

Avsluttet behandling – hva nå?

Jeg anbefaler at du prøver å få regelmessig fysisk aktivitet inn i hverdagen. Gjennom økt fysisk aktivitet kan du gjenvinne tapt styrke og bedre din fysiske form. Du vil raskt merke at små endringer i hverdagsaktivitet gir god effekt. Jeg anbefaler deg å starte på et lavt nivå, og sakte bygge deg opp igjen til å være moderat fysisk aktiv – for eksempel rask gange i minimum 30 minutter daglig. Etter hvert kan du øke intensiteten og lengden på treningsøktene og få enda bedre utbytte av treningen.

Trening gir økt livskvalitet

Styrketrening kombinert med kondisjonstrening gir økt livskvalitet, muskelstyrke og utholdenhet. Studier viser at effekten er størst hos de som trener med en instruktør. Det er vanlig for kreftpasienter å oppleve tap av muskelmasse under og etter behandling. Jeg anbefaler styrketrening 2-3 ganger per uke for å gjenvinne tapt muskelmasse. For å bedre kondisjonen viser forskningen at det er viktig å få til noen økter med høy intensitet. Hvilken type treningsform som er aktuell avhenger av dine treningsmål, allmenntilstand og motivasjon.

Oppsummert vil fysisk aktivitet og trening kunne gi deg:

  • Økt energi og overskudd
  • Økt muskelstyrke
  • Bedre kondisjon
  • Reduksjon av bivirkninger som kvalme og tretthet
  • Redusert angst og depresjon
  • Hjelp til å holde en stabil kroppsvekt
  • Forbedret immunforsvar
  • Redusert risiko for infeksjoner etter ferdig behandling

Interessert i å vite mer? Ta kontakt med meg på e-post: rachel@gnistrende.no.

Kilder:

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: