Aktivitet og trening bidrar til en sterk hjerne!

Folk flest vet at aktivitet gjør noe med humøret og overskuddet vårt, i tillegg til å forebygge ulike livsstilsykdommer. Når vi blir utsatt for skade eller overbelastning eller opplever helsemessige utfordringer kan aktivitet og trening være god medisin.

Det er kanskje mindre kjent at trening og fysisk aktivitet har en positiv effekt på vår psykiske helse og hjernekapasitet. Forskning viser nemlig at hjernen påvirkes positivt av aktivitet. Blant annet kan hukommelsen vår bedres, vi kan håndtere stress bedre og vi kan motvirke depresjon ved å være fysisk aktive

OH-2013-343-0979Når vi trener ser vi blant annet at blodsirkulasjonen til hjernen øker med 20 prosent. Nivåene av velværehormoner øker også betydelig. Det vil si at man kan få en endring i følelsen av å være i indre ro, følelse av årvåkenhet samt føle velvære og glede som resultat av å være aktiv. Det er svært positivt! Man ser også at ”gass og bremse” funksjonen i vårt stressmestringssystem fungerer bedre. Det vil si at vi kan håndtere stress bedre ved å være aktive.

Stress, utmattelse og dårlig søvn kan redusere konsentrasjonsevnen og svekke hukommelsen. I et forskningsprosjekt undersøkte man om trening og/eller medikamentell behandling reduserte depresjon hos en gruppe mennesker. Det var tre ulike grupper; en gruppe gjorde kondisjonstrening (3x i uken), en gruppe fikk kun medisiner og den siste gruppen fikk både medisiner og kondisjonstrening. Alle gruppene viste betydelig reduksjon i depresjon. Et interessant funn var at trening hadde like stor effekt som trening pluss medikamentell behandling alene.

En annen studie på svenske rekrutter viste at hukommelsen vår kan bedres gjennom trening. Her ble det vist en sammenheng mellom god kondisjon og bedre resultater på en IQ test. Man har også sett at det å gå en tur påvirker hjernen vår betraktelig. Sammenliknet med å sitte i ro, øker hjerneaktiviteten vår under gange. Tilsvarende, er det påvist sammenheng mellom det å bevege seg, og bli mer kreativ. Det ser ut til at vi lettere løser utfordringer, har et klarere hode og husker bedre når vi får opp pulsen under aktivitet. Kanskje man burde ha stående og gående møter på jobben når man vet dette?

Kort summert så er all aktivitet bra, og gange over 5-10 minutter har en positiv effekt på humør og velvære. Prioriter kondisjonstrening om du må velge aktivitetsform for å oppnå mest mulig effekt på hjernens funksjon. Kondisjonstrening tre ganger i uken (20-45 min) over 10 uker er en velegnet behandlingsform ved nedstemthet eller depresjon.

Lykke til uansett mål og hold deg smart, våken og uthvilt med fysisk aktivitet!

Carina Wold, spesialist idrettsfysioterapi og personlig trener, Gnist Trening og Helse.


portrett__0009_OH-2013-344-3268-web

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: