Tips til sommertrening!

Har du vært flink til å trene gjennom vinteren og våren og ønsker å opprettholde treningen gjennom sommeren? Eller har du planer om å komme i gang med trening i løpet av ferien? Vi ønsker å gi deg noen tips til sommertrening.

Klarer du å trene gjennom sommeren opprettholder du formen, du får mer overskudd, du holder vekten og det er lettere å fortsette med treningen til høsten.

Torsdag 28. juni inviterer vi deg til utetrening hvor du lærer effektiv kondisjons- og styrketrening. Vi kommer til å gå gjennom enkle og effektive øvelser med strikk som det er lett å gjennomføre uansett hvor du er. Dette er et åpent arrangement og du er hjertelig velkommen! Ta kontakt med resepsjonen på 67575020 for å melde deg på.

Er du medlem på Gnist og hjemom i løpet av sommeren er det naturligvis lurt å ta turen innom. Vi har gode åpningstider hele sommeren, og har også noen gruppetimer. Den ene økta du får til innimellom kan være forskjellen på å holde formen, og på å miste den.

For å få til god trening også når du er bortreist trenger du en god plan, og du må vite hvordan du får til å trene riktig selv om du ikke har tilgang til treningssenteret.

Hvilke muligheter har du?

Det første du bør gjøre er å tenke gjennom mulighetene for trening der du befinner deg. Hvilke muligheter finnes i Syden? På hytta på fjellet? Ved sjøen? Når du er i en storby? Når du er hjemme?

Deretter bør du sette deg et realistisk mål for hvor mange ganger i uken du skal trene. Bestem deg også for hvilke dager det passer best, og når på døgnet det er mest praktisk å gjennomføre det. På morgenen eller på ettermiddagen før en sen middag kan være gode tidspunkter.

Jeg snakket nettopp med et medlem som virkelig har skjønt viktigheten av en konkret plan. Hun har bestemt seg for å gå en fast skogsrunde på sommerstedet sitt 3 ganger i uken. Hun skal gjøre det mandag, onsdag og fredag, som er hennes faste treningsdager. Runden er kupert, så hun vet hun får en treningseffekt når hun går i bra tempo. Hun investerer også i en pulsklokke for å sikre at hun går med riktig intensitet. Hun har avtalt å gå sammen med mannen, for å skape litt ekstra forpliktelse, og de skal gjøre det på morgenen, da det er minst sjanse for at det kommer noe annet i veien.

Hvordan kan du trene?

Kondisjonstreningen er ofte enkelt å få til. Hvor kan du gå eller løpe? Finnes det noen motbakker du kan bruke? Har du mulighet for sykling? Svømming? Om mulighetene er begrensede, hva med hoppetau? Husk at du må få opp intensiteten (bli andpusten) for å kunne kalle det trening. Rolige spaserturer kan du selvfølgelig gjøre i tillegg.

Styrketreningen krever ofte noe mer kreativitet og kunnskap å få til på ferie. Hva slags utstyr har du der du befinner deg? Kan du noen øvelser som kan gjøres med lite eller intet utstyr? Hva med å kjøpe en strikk? Da kan du få trent komplett styrketrening uansett hvor du befinner deg. Ikke bare i denne ferien, men også i kommende ferier!

Eksempler på gode og enkle styrkeøvelser med strikk ser du under.

knebøy med strikk (002)

utfall med strikk (002)

Sittende roing med strikk (002).jpg

Stående brystpress med strikk (002).png

 

Pallof press (002)

Glute bridge med miniband

 

Tusen takk til ExorLive for bruk av bilder.

LYKKE TIL med sommertreningen!
La dette bli sommeren der du kommer tilbake etter ferien med masse overskudd og enda sprekere enn før!

PS: Vi selger strikk med sommertreningsprogram i resepsjonen på Gnist Gjettum.

Sommerhilsen fra Silje Røksund Johannessen, Personlig trener og leder for Gnist Trening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: