Mental trening – et verktøy for å nå målene dine!

Enkelt sagt er mental trening en bevisstgjøring. I denne bloggen ønsker jeg som Helsecoach  på Gnist å dele noen mentale teknikker som gjør det lettere å nå målet du har med din trening. Disse er tatt ut i fra en modell som Olympiatoppen bruker, og er i utgangspunktet 4 basisteknikker som passer like godt for aktive idrettsutøvere som mosjonister.

Det første er at du setter deg MÅL for treningen ut i fra hva som er viktig for deg. Spør deg selv: Hvorfor er det viktig for meg å trene? Vær ærlig med deg selv. Din indre motivasjon er den viktigste drivkraften for at du orker å gjøre jobben for å nå målet ditt! På Gnist har vi personlige trenere og helsecoach som kan hjelpe deg med å konkretisere målene dine, definere delmål og sette opp program for veien til målene.

Vi kan alle ha ulik motivasjon for å trene. Din indre motivasjon kan for eksempel være gode idrettsprestasjoner, aktiviteter du drømmer om å delta på, en god helse og bedre livskvalitet, lettere pust, strammere kropp eller å miste noen kilo.

Ut i fra din indre motivasjon lager du deg mål. Målet er noe du virkelig vil. Sjekk at det er spesifikt, målbart og realistisk, og bestem deg for et tidspunkt når du vil være i mål.  Et eksempel kan være: ”1. april 2020 reiser jeg på fjelltur i Jotunheimen med venner. Jeg kjenner meg sterk, pusten er lett og jeg er full av energi!”

Spør deg selv hva du kan starte med allerede i morgen?

Det er viktig å gå ett skritt av gangen, planlegge og sette opp delmål. For hvert skritt fokuserer du på det som har gått bra. Hvis det er noe som ikke har gått etter planen kan du spørre deg selv hva du kan lære av dette, og så justere.

Å ha gode delmål underveis gir deg mestringsfølelse, engasjement og energi!

Det neste som er viktig er at du trener på å VISUALISERE.  Det betyr å se indre bilder slik at du kan forberede deg til det du skal gjøre fremover og hvordan det vil være å komme i mål. Du kan for eksempel se for deg uken. Visualiser når du skal trene, hva du skal ha på deg, hva du skal gjøre og hvordan du har det og føler deg etter treningsøkten. Tren også på å se for deg hva du gjør når du er i det endelige målet ditt. Gjør bildene store, legg på farger, se deg selv og kjenn på følelsen. Fordi målet er noe du vil oppnå og ser frem til gir det styrke og motivasjon!

Det neste punktet er AVSPENNING.  Det finnes mange ulike avspenningsteknikker som kan brukes på ulike måter for å nå mål. Idrettsutøvere trener på avspenning for å bruke energien i kroppen på en konstruktiv måte før konkurranser. For folk flest er det nyttig å bruke avspenningsteknikker for å mestre stress og kjenne mer ro og tilstedeværelse.  Det er nyttig å lære en avspenningsteknikk når vi jobber med å nå mål. Når vi kjenner mer ro i kroppen er det nemlig lettere å oppdage vår egen INDRE DIALOG som er viktig å spille på lag med.

Hva var det første du tenkte da du sto opp i morges? Var det positive tanker som ga deg energi eller tanker som skapte uro, bekymring og en dårlig følelse?

Joakim og Hanne med sitatDet går mange tusen tanker gjennom hodet vårt daglig, og ca. 80% av dem er de samme som i går.  Tankene våre gir oss en følelse som viser seg i handlingen vår. Derfor blir den indre dialogen sentral når vi trener mentalt og vil nå mål.

Vi snakker med oss selv hele tiden, men av og til gjør vi dette ubevisst. Det kan være vanskelig å få tak i tankene og det er ofte følelsen vi har i kroppen vi merker først.  Når du vil sjekke ut tankene tar du et par rolige pust. Sier du til deg selv: ”Dette klarer jeg!”, eller ”Dette går aldri!”.

Det å bli bevisst hva du sier til deg selv gjør at du kan sjekke ut om det er hensiktsmessige tanker, og det er et viktig verktøy for å nå de målene du setter deg.

Du får en større innsikt og mulighet til å påvirke hva du faktisk vil fokusere på for å komme i mål. Mental trening er som fysisk trening, jo mer du trener på det jo sterkere blir du.

Lykke til!

OH-2013-344-3386

Nina Behncke, Helsecoach Gnist Trening og Helse AS

Trenger du hjelp for å nå målene? Sette opp et treningsprogram, eller jobbe mentalt med målene dine? Les mer om personlig trener og helsecoch på vår hjemmeside, eller kontakt resepsjonen så hjelper vi deg!

Er du ikke medlem på Gnist – da har vi et godt tilbud til deg nå – les mer her

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: